Dlaczego nie znamy kaligrafii mistrzyń zen? – prezentacja 11.06. w Warszawie oraz online

Zapraszamy na prezentację Beaty Łazarz pt. „Dlaczego nie znamy kaligrafii mistrzyń zen?”, która odbędzie się stacjonarnie oraz online 11 czerwca o godz. 16.00 w Fundacji Kannon na ul. Wilczej 27B (furtka po prawej stronie bramy, na domofonie wcisnąć 302; przejść przez podwórko z parkingiem, na wprost, trochę w lewo; uliczka na kolejne podwórko, skręcająca w prawo; trzecie drzwi po prawej)

Beata jest jedną z filarek grupy Ukryta lampa, którą tworzymy od stycznia 2021, a ponad to jest antropolożką kulturową i historyczką sztuki. Autorką książki Płeć przerażającego. O wizerunkach terrorystek w sztuce (2016) i współredaktorką tomu Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI wieku (2019). Zajmuje się antropologią kultury wizualnej, związkami teologii i sztuki oraz funkcjonowaniem postaci kobiet w szeroko rozumianej sferze kultury. Od wielu lat praktykująca buddystka.

Tekst został przygotowany na konferencję, która odbyła się z okazji 50. rocznicy ukazania się słynnego artykułu Lindy Nochlin Dlaczego nie było wielkich artystek? Nochlin zaproponowała metodę, która miała polegać nie na wyszukiwaniu nazwisk zapomnianych artystek, lecz na badaniu kulturowych, społecznych i instytucjonalnych uwarunkowań, określających możliwości podejmowania przez kobiety działalności twórczej oraz wpływających na jej postrzeganie przez otoczenie. Wystąpienie stanowi rozwinięcie jednego z wątków rozważań na temat sytuacji kobiet w buddyzmie z książki pod roboczym tytułem Filary czy puzzle? O etyce w polskim buddyzmie.

Przesyłam Wam parę słów od prelegentki Beaty na zachętę:

Kaligrafia, szczególnie uprawiana w formie hitsuzendō („droga pędzla zen”), jest w Japonii ważną dziedziną sztuki związanej z buddyzmem zen. Dzieła wielkich mistrzów zen były i są niezwykle cenione, wielokrotnie kopiowane i pieczołowicie przechowywane. Jednak niemal nie znamy kaligrafii mistrzyń zen. Nie zachowały się czy też nigdy nie powstały? Przyjrzenie się historiom trzech kobiet: dwóch wybitnych mistrzyń zen Mugai Nyodai (1223–1298) i Ryōnen Gensō (1646–1711) oraz mniszki buddyjskiej i artystki Ōtagaki Rengetsu (1791–1875) pozwala na wskazanie czynników religijnych, społecznych i historycznych, które przyczyniły się do wykluczania japońskich mniszek buddyjskich również w sferze sztuki. A także na wskazanie, w jaki sposób można choć częściowo odkrywać je i ich dorobek na nowo, a w konsekwencji przywracać im należne miejsce w dziejach japońskiego buddyzmu i japońskiej sztuki.

Plan spotkania:

16.00 – 17 15 – krótka medytacja w ciszy, prezentacja Beaty, ew. pytania i dyskusja

17 30 – 18 30 (około)  – studiowanie koanu (otwarte dla wszystkich chętnych)

Koszt: dobrowolny datek na rzecz Fundacji Kannon (skarbonka na miejscu, nr konta 63 1870 1045 2078 1070 7546 0001)

Aby dołączyć online napisz: ukrytalampa@gmail.com

Adres Ośrodka: Wilcza 27B (furtka po prawej stronie bramy, na domofonie wcisnąć 302; przejść przez podwórko z parkingiem, na wprost, trochę w lewo; uliczka na kolejne podwórko, skręcająca w prawo; trzecie drzwi po prawej)

Wydarzenie na FB 

Zapraszamy!

Na zdjęciu Mugai Nyodai, znana też jako Adachi Chiyono, autorka słynnego wiersza:
Z pomocą tego i owego starałam się utrzymać wiadro w całości,
a potem odpadło dno.
Tam, gdzie nie zbiera się woda,
nie zamieszkuje księżyc.